Eerste twee weken!

18 januari 2015 - Mzuzu, Malawi

Reisdagboek

Lieve allemaal, het is best een lang blog geworden omdat ik niet heel veel kan posten. Wellicht worden de verslagen in de loop van de tijd wel minder lang maar nu is alles voor mij ook nieuw en dus ben ik soms lekker weg aan het typen hoe elke dag is gegaan. Sorry alvast daarvoor ;)

Zaterdag 3 januari ben ik vetrokken vanuit Amsterdam naar Malawi. Via Nairobi, Lusaka uiteindelijk aangekomen in Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. Het afscheid nemen was echt niet leuk maar ik weet ook waar ik het voor doe.

Heb een goede reis gehad met geen vertragingen en gemakkelijke douanes. Helaas is mijn ene koffer niet meegekomen dus hopelijk zal deze later nog worden bezorgd. Het was wel de minst belangrijke koffer, mijn eigen spullen heb ik in ieder geval. Maar het zou leuk zijn als mijn aankopen voor het centrum ook aankomen.

Ik ben met een taxi chauffeur van het Eva Demaya Centrum vanuit Lilongwe naar Mzuzu gereisd waar ik nu eerst een nachtje ga slapen. Dit duurde ongeveer 4,5 uur (de eerste loslopende aap al gespot!). Zo hopelijk even wat eten, de elektriciteit doet het niet dus hopelijk doet die het straks wel zodat ze kunnen koken, en dan heerlijk slapen want dat is er wel bij ingeschoten afgelopen nacht. De elektriciteit was er rond half 8 weer dus er kon gekookt worden. Had sinds 9 uur niks meer gehad dus dat was wel even fijn. Heb samen gegeten met een Duits stel wat hier ook 1 nacht verbleef wat mij wel even goede afleiding gaf want ik had nog steeds wel wat last van huilbuitjes.

Maandag 5 januari ga ik om 10 uur met de chauffeur nog even langs het hoofdkantoor van het Centrum hier in Mzuzu en zal dan de reis vervolgen naar het centrum zelf. Dan ook nog even geld omwisselen en een sim-kaart kopen.

Maandag 5 januari

Vanochtend ben ik opgehaald door de chauffeur. Eerst hebben we geld omgewisseld, nog niet heel veel want zoveel hebben ze niet op voorraad. Ook even een simkaart van TNM gekocht zodat ik goedkoper hier kan bellen. Daarna zijn we langs het hoofdkantoor van Eva Demaya gegaan, daar heb ik Catherine en Jacqueline ontmoet. Met Catherine had ik vanuit Nederland email contact over mijn verblijf. Jacqueline is de oprichtster van het centrum.

Na het bezoekje aan het kantoor hebben we Maggie opgepikt, zij gaat mij de komende 10 dagen rondleiden op het centrum. Na haar te hebben opgepikt zijn we richting het centrum gereden. Dit duurde ongeveer 2 uur, waarvan het laatste stuk, ongeveer 3 kwartier over een erg slechte weg was. Veel hobbels/gaten in de weg. Real Africa ;). Uiteindelijk op het centrum aangekomen waar ik vriendelijk begroet werd. Hier een lunch gehad, wentelteefjes.. ;). Heb daarna een rondleiding over het centrum gekregen. Het ziet er allemaal heel netjes uit. Goed geregeld. Ik ben benieuwd wat mijn taken gaan worden de komende maanden. Ik heb een eigen kamer om het zo maar te zeggen, hier slaap ik. Buiten is de wc (een gat in de grond) en een douche. Er is ook een kleine woonkamer waar we kunnen eten en zitten. Er wordt dagelijks voor mij gekookt. En de was wordt gedaan.  Perfect dus!

Als lunch had ik wentelteefjes, dat noemen ze hier vast anders ;), en voor mijn avondeten had ik aardappels, een ei en wat groente.

Ik voel me zelf ook veel beter nu. Gisteren was nog een erg moeilijke dag, veel huilbuien maar vandaag na een nachtje goed slapen gaat het een stuk beter.

Morgen komt de Jacqueline naar het centrum en dan zal ik horen hoe het verder gaat hier. Ben benieuwd. Straks maar even een puzzeltje maken en wat lezen oid. En dan lekker slapen. Morgen weer een nieuwe dag.

Dinsdag 6 januari

Heb goed geslapen de eerste nacht, het is heel stil op het centrum ’s nachts. Afgezien van het onweer en de regen die vannacht veel gevallen is. Vanochtend vroeg opgestaan, kon niet uitslapen terwijl me dat in Nld eigenlijk best wel redelijk lukt. Vanochtend ontbeten met een havermoutpap, met suiker is het goed te eten. Daarnaast vers fruit, smaakt wel echt beter dan in Nld. Veel meer smaak.

Vanochtend weinig gedaan. Rond 12 uur is de lunch in een ander gebouwtje. Elke middag krijg ik nshima, een soort dik wit meel, wisselend met bruine bonen, kool, vlees. Vandaag was de eerste keer dat ik het at hier in Malawi (in Zambia heb ik het ooit eens geproefd). Het is niet mijn favoriet, maar ik zal het er mee moeten doen ;).

’s Middags een gesprek gehad met Jacqueline over mijn programma. Ik ga de komende 5 dagen met van alles meekijken zodat ik volgende week woensdag met haar kan bepalen hoe de rest van mijn tijd er uit gaat zien.

Hoorde ook dat er in april een stel komt, zij uit Nld en hij uit Duitsland geloof ik. Zij blijven een maand. Dus dat is wel erg fijn denk ik. Voel me hier soms nu wel alleen. Ook al zijn er mensen om me heen. Hopelijk wordt dat steeds beter.

Mijn koffer staat nog in Lilongwe, ben toe aan wat dropjes dus die mag wel snel deze kant op komen ;)

Woensdag 7 januari

Vandaag begonnen met het meekijken in het centrum. Ben eerst langs de peuterschool gegaan. Hier kunnen de kinderen heen voordat ze naar primary school gaan. Ik werd hartelijk ontvangen. Sommigen kijken je met grote ogen aan en andere gaan enthousiast staan zingen/dansen. Ze leren het alfabet, de maanden van het jaar, tot 10 tellen.

Na de peuterschool ben ik naar de antenatal care gegaan. Sinds vandaag begint de verloskundige weer te werken (zij is er 2 jaar uit geweest). Ze heet Grace en onder haar leiding zal ik gaan werken, mag in principe niet zelf werken omdat ik geen vergunning heb. De antenatal care is voor vrouwen die zwanger zijn en die op controle komen. Het is de bedoeling dat ze hier 4 keer komen tijdens de zwangerschap (bij ons in Nld is dat 12-15 keer). Dus dat is wel even omschakelen. We hebben ongeveer 20-25 zwangeren gezien geloof ik, het liep maar door. Zijn er van 9 tot 12 mee bezig geweest om ze weer de deur uit te krijgen. En ze wachten geduldig, wat een verschil met Nld! De meesten komen pas na 20 weken voor het eerst. Ben benieuwd hoe druk het gaat worden, er zijn ongeveer 5-6 bevallingen per maand.

’s Middags ben ik met een homeopaat, Ruth, het dorp ingegaan om zieke mensen te bezoeken. We hebbe n6 mensen bezocht die niet meer op het centrum kunnen komen, door of in een rolstoel zitten of blind zijn of gewoon oud zijn. Ze krijgen van het centrum zeep om zich schoon te houden.

Indien er medicatie nodig is moet iemand anders dat ophalen op het centrum.

Vanaf volgende week begint er ook een Nld’se vrouw op het kantoor die wellicht regelmatig het centrum komt bezoeken wat ik wel erg gezellig zou vinden. Ik voel me hier heel hartelijk ontvangen maar mis nog wel wat. Als voorbeeld; heb nu 2 avonden gegeten met 3 mensen van het kantoor en Maggie die mij begeleidt, en ze praten erg veel in hun eigen taal zodat ik er niks van kan verstaan. En dan zit je er voor je gevoel maar wat bij. Hopelijk wordt dit beter in de loop van de tijd. Ik merk wel dat nu je geen internet en of tv hebt je je snel verveeld. Echt lekker in de zon zitten zit er hier niet echt in, veel te heet en te felle zon. Heb gelukkig wel wat puzzelboekjes, wat leesboeken en een kleurboek mee maar ben bang dat ik nog wat meer nodig heb dus wellicht een tip voor diegene die me nog wat willen sturen…. Iets om me te vermaken zou erg fijn zijn hihi!

Heb afgesproken met Willem-Aart dat ik elke woensdag telefonisch contact heb met Nld dus dat is wel erg fijn. Vooral nu in de eerste weken waar ik echt m’n draai moet vinden merk ik. Ik ga wellicht het tweede weekend naar Mzuzu waar ik dan een weekendje in een hostel slaap zodat ik wat meer vrijheid heb en ook even wat kan plaatsen op m’n blog. Dan wordt ik ook meteen onderworpen aan het openbaar vervoer hier (dat gaat nog wat worden haha).

Donderdag 8 januari

Weer een nieuwe dag op het centrum waar ik heb meegekeken. Vanochtend begonnen bij family planning. Hier geven ze de vrouwen informatie over goede anticonceptie zodat ze niet steeds maar zwanger zijn. Vrouwen kunnen kiezen tussen condooms, de pil en een injectie. Voor alle drie de methoden zijn ze dan 3 maanden beschermd, ze krijgen dus voor 3 maanden spullen mee. De meeste vrouwen kiezen voor de injectie omdat dat het gemakkelijkst is. Is het de eerste keer dat ze langskomen dan krijgen ze tevens 20 condooms mee, dit is omdat het 7 dagen duurt voordat de injectie goed werkt. Ik vraag me af hoe vaak ze dan seks hebben ;)

Vanmiddag ben ik naar het district ziekenhuis in Rumphi geweest. Het grootste ziekenhuis hier in de buurt. Vanuit het centrum is dit een uur rijden, het is maar 25 km maar over een zandweg met hobbels/gaten en weet ik wat. Omdat het nu regenseizoen is worden de wegen er ook niet beter op. Voordat ik een rondleiding mocht in het ziekenhuis moest we wel langs 5 mensen. Maar daarna mocht ik even rondkijken. Ik mocht even kijken op de maternity ward, dit is de afdeling voor zwangeren / pas bevallen vrouwen en voor bevallingen. Dit is voor mij natuurlijk het interessants. Van wat ik zag vond ik het er goed uitzien. Heb alleen de werkwijze natuurlijk niet gezien. Maar het was nog redelijk schoon. (al is het wel heeeel anders dan in Nederland en bijna niet te vergelijken)

Ook de kinderafdeling gezien. Hier ligt echt alles door elkaar. Het is één grote zaal waar alle kinderen worden ‘gedumpt’.

Op de terugweg nog even langs het laatste ‘grote’ plaatsje voor het centrum, Bolero, waar ik 2 wrap-overs heb gekocht. Aangezien dat hier de standaard is moet ik er ook maar aan geloven.

Want ik had namelijk gedacht dat ik gewoon rokjes met een legging aan mocht (wat in Zambia wel mocht) maar ik moet echt rokken over-knee hebben. Laat ik dat nou net niet veel meehebben. Dus dan is zo’n doek de oplossing.

Afgelopen nacht veel regen gehad, het is dan ook regenseizoen, maar op sommige plekken lekt het op mijn kamer dus dat is wat minder.

Er zit trouwens vordering in mijn zwarte koffer, deze staat nu op het kantoor en wordt maandag meegenomen door iemand die vanuit het kantoor naar het centrum komt. Erg fijn!

En ik ben helaas ook 1 slipper kwijt, gevallen in het gat van de wc. Oeps. Haha stomme actie! Heb nu nog maar 1 paar slippers hier.

Vrijdag 9 januari

Nou m’n slipper is zowaar terug. Ze hebben hem gewoon uit het gat gevist haha en volgens hun lag de onderkant op alle poepjes en plasjes. Ze hebben hem schoongemaakt en hij ziet er weer uit als nieuw. Wat erg he. Scheelt mij wel weer, dacht nog dat ik misschien nog nieuwe slippers moest kopen.

Ben vandaag met een outreach meegeweest voor HIV preventie. Dit betekent dat ze de kleine dorpjes bij langs gaan om info te geven over HIV en aids aangezien deze kennis erg slecht is. En omdat het wel een groot probleem is in heel Afrika is de kennis erg belangrijk. Doormiddel van kaartjes met tekeningen erop werd er informatie gegeven. Hoe je het krijgt, wat de behandeling is etc. Ze adviseren iedereen om naar het centrum te komen voor een HIV test. Deze kan snel worden gedaan en dan weet je of je negatief of positief bent. Zo was er vanochtend voordat ik met de outreach meeging een vrouw die zich kwam laten testen, gelukkig was ze negatief. Ze sprong een gat inde lucht.

Ik geloof dat de cijfers hier in de buurt wel omlaag gaan, want die man van die testen had het er over dat toen ze begonnen ze wel 17 nieuwe besmettingen constateerden per maand en vorige maand was het 6. Dus ik hoop maar dat dat de goede cijfers zijn (en niet dat er steeds minder mensen getest worden, hij ging deze week de cijfers over 2014 bekijken dus daar ben ik wel benieuwd naar).
Vanochtend ook nog een gesprek met Jacqueline gehad over mijn verdere programma volgende week. Ik ga de hele week weer meelopen en meekijken met verschillende disciplines. En dan uiteindelijk zondag naar Mzuzu voor 2 daagjes. Kom dan dinsdag weer op het centrum.

Het gaat ook steeds beter met mij. Ik merk nog wel dat ik echt moet wennen hier. En mis het thuisfront nog wel heel erg. En het besef dat ik hier nog erg lang blijf is op sommige momenten heel erg aanwezig. Gelukkig heb ik nu ons wekelijks telefonisch contact waar ik naar uit kan kijken.

Het zijn maar 28 weken denk ik maar dan, al 1 week hiervan gehad.. Ik hoop dat ik over een maand kan zeggen dat ik het echt naar mijn zin heb hier en me helemaal thuis voel.

Weekend 10-11 januari

Op zaterdag heb ik bar weinig gedaan. Het centrum is dan gesloten dus er is ook niks te beleven hier. Tenzij er natuurlijk een bevalling is, maar dat was er nu niet. Het was daarnaast ook nog een regenachtige dag (dat heb je soms in het regenseizoen ;)) dus kon ook zelf niet veel ondernemen. Ben nog even een stukje gaan wandelen maar in de regen lopen is niet fijn en omdat alles hier van zand is is het ook erg modderig. Dus de dag bestond uit spelletjes spelen, boeken lezen etc.

Zondagochtend ben ik naar de kerk hier geweest. Er zijn verschillende kleine kerkjes hier in de buurt. We gingen naar de katholieke kerk toe. Volgens Jacqueline hebben ze hier de leukste muziek. De kerkdienst duurde ongeveer 1,5 uur. Het was een kleine kerk en er waren ongeveer 25 mensen. Omdat het erg regende zijn de meeste mensen bezig om het land in orde te maken en dus gaan ze niet naar de kerk. Het was leuk om mee te maken maar omdat ik niks kon verstaan is het wel een lange zit.
Zondagmiddag wilden we kijken of er animo is voor volleybal. Op het centrum is een volleybal en volgens Jacqueline was er eerder altijd wel activiteit als volleybal, korfbal. Dus ik dacht met mijn volleybalachtergrond dat dat wel leuk zou zijn. Maar helaas heeft het de hele dag geregend leek het me niet verstandig om te gaan volleyballen.

Maandag 12 januari

Vandaag redelijk drukke dag gehad! Ook wel eens fijn!

Vanochtend de basisschool hier bezocht, ik zal daar denk ik niet heel veel mee te maken krijgen want het staat net buiten het centrum en zoals misschien velen van jullie weten hou ik er niet van voor een groep te staan ;) Zelfs niet als ik ze niet ken haha.

Vanmiddag met homeopathie meegelopen maar weinig consulten gezien helaas. Al zal ik hier denk  ik wel redelijk wat gaan meelopen omdat het me wel leuk lijkt. Nu ik er toch ben ;)

Sinds vorige week werkt er een Nederlandse vrouw op het kantoor in Mzuzu en zij gaat regelmatig het centrum bezoeken. Zo was vandaag haar eerste dag. Helaas werd ze na 2 uur niet lekker waardoor ze nu met een infuus op bed ligt. Fijn zo’n bezoekje. Heb wel lang met haar kunnen kletsen dus dat was wel fijn. Ze heeft me zelfs aangeboden om bij haar thuis te slapen als ik in Mzuzu ben! Erg lief! Denk wel dat ik dat iig de eerste keer ga doen en zij kent ook andere Nederlanders daar waar ik dan mee kan afspreken wellicht. Ook wist ze nog een backpackers hostel waar ik wellicht wat goedkoper kan overnachten dan in het hostel waar ik zondag was.

Ook zijn we vandaag gestart met volleybal!! Ik wilde dat het weekend al doen maar door de regen is dat er niet van gekomen.

Iemand van het centrum, Numa (denk dat ik het zo schrijf) was wel in voor volleybal en heeft wat jongens opgetrommeld (geen meiden helaas). Het blijk dat ze al met een andere vrijwilliger hier ook hebben gevolleybald alleen het is toen verwaterd toen die weg ging. Nu hoop ik het weer een half jaar actief te houden. We hebben afgesproken 2 keer in de week te gaan ‘trainen’. Wellicht kan ik een toernooitje organiseren op een zaterdag oid. Heb helaas wel mn duim gekneusd (Ja Gean en Astrid, hetzelfde als toen in Zambia ;)). Dus hoop dat dat snel over is, anders ga ik ze gewoon volleybaltraining geven haha.

Karlijn heeft trouwens mijn zwarte koffer vanuit Mzuzu meegenomen dus die is ook eindelijk op bestemming aangekomen!

Dinsdag 13 januari

Vandaag weer een leuke dag gehad. Vroeg opgestaan om Karlijn wakker te maken. Gelukkig had ze de nacht goed overleefd.

Vanochtend gestart bij de ART clinic, hier geven ze medicijnen aan HIV positieve mensen. Erg goed. Ze krijgen voor 2 a 3 maanden tabletten mee en daarna moeten ze weer terug komen voor follow up.

Het was leuk om te zien maar niet heel boeiend om de rest van de 6 maanden te doen.

’s Middags weer zoals gewoonlijk geluncht met nshima, dit keer met bruine bonen.

En in de middag het spreekuur met de dokter meegedaan. Dit vond ik ook wel erg interessant. Veel verschillende gevallen. Zo is er hier nu erg veel malaria, dit komt door het regenseizoen. Ze hebben een sneltest waarbij ze het kunnen aantonen. En als de test positief is krijgen ze medicijnen. Ook kwam er nog iemand met het herpes zoster virus, en voordat hij medicijnen ging uitschrijven wilde de arts eerst weten of die man niet HIV positief was want in 90% van de gevallen van de mensen die langskomen met dat virus heeft diegene ook HIV. Gelukkig kan dit ook meteen op het centrum getest worden, en wat bleek.. Hij had inderdaad ook HIV. Nu is hem geadviseerd morgen langs te komen met zijn vrouw om haar ook te laten testen. Ben benieuwd of ze ook echt langskomen.

Morgen weer een dagje zwangeren controleren!

Het gaat qua emoties ook steeds beter met me. Soms nog wat moeilijke momenten maar die waren in het begin veel meer aanwezig dan nu, gelukkig maar.

Woensdag 14 januari

Vandaag weer geholpen op de antenatal care. Een aantal zwangeren gezien, heb tot nu toe nog geen bevallingen gedaan en heb gezegd dat ik dat vanaf volgende week wel wil doen. Maar nu eerst nog even twee weken orienteren.

Vanmiddag op de kliniek meegekeken bij de apotheek. Waren weinig patienten dus ook weinig medicijnen om uit te delen.

Vanavond weer even gebeld met Willem-Aart. Fijn om weer even echt contact te hebben.

Ga maandag even naar een telefoonzaak want iedereen kan hier met die simkaart gewoon whatsappen maar op de 1 of andere manier krijg ik dat niet voor elkaar en krijg ik geen internetverbinding. En als dat nou zou werken zou echt fijn zijn. Als het niet lukt oke, maar kan het altijd proberen.

Morgen is een nationale vrije dag en is er dus weinig te beleven op het centrum. De kliniek is open van 8-12 dus daar ga ik in de ochtend maar meelopen en dan in de middag volleyballen. Ga zelf nog maar niet meedoen ivm mijn duim maar heb wel wat oefeningen bedacht. We hebben maar 1 bal dus dat is wel wat lastig maar we gaan het zien.

Donderdag 15 januari

Vandaag was een nationale vrije dag in Malawi, vandaar dat het centrum ook maar alleen een ochtend open was en alleen de dokter was er.

Er waren ook een paar vrouwen voor family planning, het anticonceptiespreekuur zeg maar dus heb daar ook maar meegeholpen. Van 12 tot 15.30 een boekje gelezen. Want om 15.30 zouden we gaan trainen. Ik met m’n goede gedrag stond daar netjes om half 4. Maar geen mens te bekennen. Alleen heel veel kinderen. Toen ze me al aan zagen lopen met het net en de bal wisten ze al snel het net op te hangen en zelf te gaan spelen. Prima. Heb denk ik ongeveer een uur gewacht en toen kwamen de eersten opdagen. Had gerekend op ongeveer 12 mensen maar we waren maar met 6. Oke, oefeningen iets aanpassen dan maar. In de loop van de tijd kwamen er steeds meer jongens aanlopen. Rond half 6 zijn we gestart met partijtje spelen en nog kwamen er mensen aanlopen (en waren er ook wat mensen weggegaan). Uiteindelijk waren ze met 12. Rond 18 uur had ik het wel gezien en hebben de de boel opgeruimd. De volgende keer ben ik er ook maar wat later haha.

Nog twee daagjes werken en dan een weekendje (zondag-dinsdag) naar Mzuzu.

Vrijdag 16 januari

Vanochtend de hele ochtend meegekeken bij de peuterklas. Ze vonden me eerst best wel eng maar durfden aan het eind toch wel ‘bye’ tegen me te zeggen haha. De schooltijden van hun zijn van 8-11 uur. Om half 11 krijgen ze havermoutpap en daarna mogen ze naar huis. Dit eten krijgen ze van het centrum, zodat ze in ieder geval een goede maaltijd per dag hebben. Erg goed geregeld. Verder leren ze het alfabet, tellen, de maanden van het jaar etc. Leuk om een ochtendje mee te lopen.

Vanmiddag meegeholpen bij de homeopathie, er waren geen patiënten dus heb ze geholpen met het zoeken naar nummers van patiënten die ze kwijt waren. Ben er de hele middag wel zoet mee geweest.

Morgen ga ik mee op outreach van de homeopathie, om 8 uur gaan we vertrekken. En dan zondag naar Mzuzu voor 3 daagjes vrij.

Zaterdag 17 januari

Ben net terug van de outreach, ongeveer 1 uur rijden hiervandaan hebben de homeopaten verschillende mensen geholpen. Er waren niet heel veel patienten in verband met een begrafenis. Alle middeltjes worden meegenomen en de mensen die krijgen wat tegen hun klachten. Heb daarnaast nog met Ruth, 1 van de homeopaten een ernstig zieke man bezocht met verschillende diepe wonden. Ik heb er een hard hoofd in dat deze man nog lang te leven heeft.

Heb nu weekend voor 3 daagjes en gaan morgenochtend naar Mzuzu. In de middag zal ik hopelijk bij een backpackershostel even op wifi kunnen zodat ik dit verslag kan posten. ’s Avonds slaap ik bij Karlijn. Maandag overdag ga ik kijken of ze me kunnen helpen met internet op mijn telefoon. En dinsdagochtend weer terug richting het centrum.

1. Marjan:
    18 januari 2015
    Leuk om je verhaal te lezen.
    Best wel heftig als je niemand kunt verstaan.
    Sterkte met alles.
    liefs marjan
  2. Bernadette:
    18 januari 2015
    Hey Sanne, wat een mooi verhaal. En wat heb jij al veel gezien. Het huisje ziet er leuk uit. Het thuisfront missen is logisch...je moet wennen. Maar dat komt vast goed. Fijne tijd verder en hou ons op de hoogte. LIVE LAUGH LOVE....enjoy.
  3. Bianca:
    18 januari 2015
    He Sanne, wat een belevenissen allemaal. Leuk om te lezen. Ben blij dat je wat meer je draai gevonden hebt. Het zou leuk zijn als je binnenkort ook wat meer verloskunde gaat zien. Ben heel benieuwd hoe het er daar aan toe gaat. Vast heel anders dan hier. Het is hier vies regenachtig weer dus de zon klinkt niet verkeerd. Heel veel succes de komende weken weer en hou je verhalen in de gaten. En zo'n gedetailleerd verslag is juist super leuk
  4. Annemarie:
    Lieve sanne,

Fijn weer wat te kunnen lezen! En alleen maar leuk lange verhalen hihi. Ook fijn om te lezen dat je je weer wat beter voelt! Heel veel succes nog en laat die bevallingen maar komen! Lieeefs xxx Annemarie
  5. Jacquelien:
    18 januari 2015
    Wat leuk om je verhaal te lezen!!! Heel veel succes en plezier!
    Jij kan dit!! Super hoor!!
    Liefs jacquelien
  6. Monique broekman:
    18 januari 2015
    Wauw Sanne, wat stoer dat je gewoon zegt dat je het in het begin en nu soms ook nog, moeilijk hebt. Maar moest ook erg lachen om je volleybal actie: nieuwe trainer voor quinto straks? Haha heeeeeel veel succes verder enntot je volgende blog. Super leuk om te lezen. Lfs Monique
  7. Helga:
    18 januari 2015
    Yes foto's en verhaal!!!!!! Leuk om te lezen san. Ik denk aan je. Succes en veel plezier daar!
  8. Danielle:
    he Sanne,
    Heb je verslag gelezen! Veel goede dingen kan je daar doen als ik t zo lees!! Knap dat je daar bent en zet hem op.
    Groetjes van danielle
  9. Grietje Meine:
    18 januari 2015
    Hoi Sanne. Leuk om je zo te kunnen volgen en te lezen wat jij allemaal gast doen daar. Heel veel succes en tot de volgende blog.
  10. Gean:
    Lieve Sanne,

Leuk om te lezen, hoe je het daar hebt in Malawi. Knap hoe je doorzet, want het is echt niet altijd makkelijk. Leuk dat je het volleyballen daar zo oppakt :) de Afrikaanse bal is helaas alleen wel wat blessure gevoelig ja..
    Succes daar, dikke tut
  11. Christine Prins-van Dorpen:
    Lieve Sanne,

Wat missen we je! Vooral Sil snapt er niets van. Ik zal hem en Jinte uiteraard over je belevenissen vertellen. Heerlijk om mee te kunnen lezen en kijken.
    Sil wil graag een foto van tante Sanne in Africa. Als we kunnen app-en horen/zien we graag het nummer natuurlijk.

Christine
  12. Els:
    19 januari 2015
    Lieve Sanne, fijn om iets van je te horen. Ik kan me goed voorstellen dat je je thuisfront mist, maar fijn dat het al wel weer beter gaat. Je gaat er gewoon voor . Ik mis je (vooral als ik op het werk ben). Hopelijk komt je 2e koffer spoedig boven water. Een loslopende aap , kom er maar niet te dicht bij in de buurt.
    Veel succes, ik kijk uit naar je volgende blog en naar je bevallingen .
    Liefs Els
  13. Karin Snikkers:
    20 januari 2015
    Wow!!!! Wat een avontuur!! En wat heerlijk om dat avontuur te lezen. Succes!! Ik kijk uit naar je volgende verhalen!!
  14. Ad van Dorpen:
    21 januari 2015
    sanne ,ik vind je een erg moedige meid en ben waanzinnig trots op je,ook voor ons is het moeilijk zo zonder sanne,tante sanne etc
    liefs en sterkte Ad
  15. Arie en Wil Timmerman:
    27 januari 2015
    Lieve Sanne
    We hebben zeer veel bewondering voor je.
    Fantastisch dat je dit werk doet.
    We wensen je een hele goede tijd in Malawi.
    Hartelijke groeten van Arie en Wil.
  16. Teuny Roosemalen:
    29 januari 2015
    Woubrugge, 29.01.2015
    Lieve Sanne,
    Leuk om jouw te volgen tijdens je werk in Malawi.
    We praten er hier in huis veel over.
    Hartelijke groet, Teuny en Ton