Een enerverende maand!

26 juni 2015 - Mzuzu, Malawi

Lieve allemaal,

Een tijdje geleden dat ik een blog gepost heb, en dit zal waarschijnlijk ook de laatste vanuit Malawi zijn. Nog 2 volle weken te gaan. Wat is de tijd snel gegaan. Wat eerst nog zo lang leek, is nu voorbijgevlogen. Het leek de dag van gisteren dat ik door de douane liep.

De laatste weken heb ik nog vol benut om met mensen af te spreken en de dingen die ik nog wilde doen, ook daadwerkelijk te gaan doen.

Ook op het centrum heb ik me natuurlijk ingezet deze weken. Nog een aantal mooie bevallingen begeleid. Ook de tweede Sanne is geboren in Malawi. Erg leuk! Ze hadden zelf bedacht het meisje Sanne te noemen, als herinnering aan mij.De ‘eerste’ Sanne groeit lekker door! Wordt al een flinke meid.

Het weekend van 23-24 mei heb ik de berg achter het centrum nogmaals beklommen om nog wat mooie foto’s te maken van het centrum. En natuurlijk van het uitzicht te genieten. Dat de mensen dat elke dag doen soms vind ik echt knap. Wat een tocht. En dan ook nog met van alles op hun hoofd of een kind op de rug. Pff…

In het weekend dat ik in Mzuzu was (29-31 mei) heb ik nog met twee Nederlandse meiden afgesproken. Eén meisje heb ik ontmoet in Joy’s Place, Asha, zij gaat voor 2 maanden ‘werken’ bij een lodge in Livingstonia. Het andere meisje, Anita, werkt als lerares in Ekwendeni voor 2 Nederlandse gezinnen die daar wonen. Op zaterdag zijn we met zijn drieën Mzuzu ingegaan, de markten afgestruind en een kopje koffie gedronken. Erg gezellig!

Op zondag 31 mei ben ik met Jacqueline en John naar het meer geweest, naar Chinteche Inn, dat is een hotel aan het meer met een heerlijk strand. Helaas was de zon niet heel veel aanwezig maar ondanks dat toch even heerlijk in mijn bikini kunnen liggen. Even mijn buik iets bij kunnen bruinen, mijn armen en voeten zijn nogal bruin in vergelijking met de rest ;)

In de week daarna ben ik van donderdag tot zaterdag (4-6 juni) naar Matunkha in Rumphi gegaan om nog 1 keer af te spreken met Josina en Jisca, de meiden waarmee ik naar Nyika park was geweest. We hadden het plan gemaakt in Nyika om vaker af te spreken maar tot op heden was het er niet van gekomen en omdat ze volgende week Malawi al weer verlaten moest dit nodig gaan gebeuren. Erg gezellige dagen gehad. Lekker gekletst, Rumphi in geweest, en op zaterdag nog naar Mzuzu geweest. En toen moest ik wederom afscheid nemen. Toch wel gek.

In de week ervoor had ik via via op whatsapp contact gehad met Sacha, een Nederlands meisje dat wellicht verloskunde wilde gaan studeren in Belgie, zij hoorde van Asha (uit Livingstonia) dat ik verloskundige ben en wilde wel graag een keer met mij kletsen. Omdat zij toch naar het zuiden trokken en ik toevallig die dagen in Rumphi was kwamen zij ook een nachtje naar Matunkha (Rumphi ligt halverwege Livingstonia en Mzuzu in namelijk ;))

Een leuk gesprek gehad over verloskunde, maar ook over van alles en nog wat. Zij is samen met haar man Henrik aan het reizen door Afrika, nadat hun emigratieplannen iets anders liepen dan gepland.

Op vrijdagavond met zijn allen gegeten rond het kampvuur, wat een gezelligheid!

Echt best wel gek dat je zoveel mensen ontmoet, normaal ben ik vaak niet het type dat gauw op mensen afstapt maar hier is het toch anders. En ook gewoon allemaal leuke/lieve/aardige mensen die je tegenkomt. Heel erg leuk!

Zondag 7 juni heb ik wederom meegedaan aan een netball wedstrijd, de derde nu. En eindelijk maar toch, ik dacht al dat het aan mij lag, hebben we deze keer gewonnen! In onze mooie nieuwe shirts van sponsor Alfa Accountants/Adviseurs!! Erg leuk! Helaas heeft het voetbalteam, ook in de blauwe shirts van Alfa, deze keer verloren, maar de week ervoor hadden zij ook gewonnen gelukkig.

In de week van 1-6 juni heb ik echt super veel post gekregen, echt heel erg leuk! Allemaal onverwachte brieven, van gewone kaartjes tot verjaardagspost. En zelfs 2 pakketjes met cadeaus voor mijn verjaardag. Het moet niet gekker worden! En nogmaals; bedankt daarvoor!!

Twee weken daarvoor had ik ook al 2 pakketjes ontvangen, met super veel babykleertjes en BH’s/onderbroeken. Wederom ontzettend veel vrouwen (vooral) blij gemaakt met deze spullen! De lach op hun gezicht als ze het in ontvangst nemen, echt heel leuk, dat blijft voor altijd hangen.

In de week van 8-11 juni nog een mooie bevalling gehad. Ging wederom super snel. Maar gelukkig geen complicaties.

Op donderdag 11 juni kwam één van de builders naar me toe; Sanne wil je ons nog op de foto zetten als we aan het werk zijn? (ze zijn een nieuw gebouw aan het maken) Tuurlijk wil ik dat! Hoe laat komt jullie uit? Zo rond14/15 uur. Helemaal goed. Je raadt het al, om half 4 dacht ik. Helpppp vergeten! Ik snel daarheen lopen; ‘je was het vergeten he Sanne?’ Euhhhh sorry! Haha! 14-15 uur had ik gezegd toch (met een knipoog). Ik verontschuldigde mij maar met het feit dat ik dacht dat hij de Afrikaanse 14-15 uur bedoelde ;) haha!

Op 12 juni werd ik 26 jaar. Een verjaardag vieren in een land waar dat eigenlijk nooit gedaan wordt. Waar mensen vaak niet weten wanneer ze geboren zijn. Best gek, maar een heerlijke dag gehad.

Met een aantal cadeaus helemaal vanuit Nederland en lieve kaartjes begon de dag al goed. Ze hebben zelfs op het centrum voor me gezongen!

In de ochtend ben ik naar Mzuzu gegaan, ik ging even lunchen bij Joy’s Place, en werd verrast met een heerlijke chocolade cake! Echt heel erg leuk (Karlijn had stiekem tegen Joy gezegd dat ik jarig was en bij hun kwam lunchen)! In de middag alvast boodschappen gedaan voor het weekend en in de avond met Jacqueline, Karlijn en Lisa uit eten geweest bij Lake View Resort, een heerlijke pizza gehad! Van Lisa ook nog een mooie tekening gekregen!

Heb de nacht geslapen bij Karlijn en toen zijn we zaterdagochtend vertrokken naar Vwaza Wildlife Park (het andere nationale park hier in het noorden).

Wauw wat een weekend! Echt een relaxed weekend gehad met zijn vijven, Karlijn, Bomombo, Lisa, Daniel en ik. Met op zondagmiddag echt de jackpot, een groep van ongeveer 30 olifanten die ons even kwamen groeten tijdens het lunchen. Echt zo dichtbij! Ze stonden nog geen meter van de lunchruimte vandaag. We mochten geen geluid maken en niet bewegen, anders kunnen ze geïrriteerd raken en ben je iets verder van huis ;) Echt zo indrukwekkend om te zien. Mijn hart bonkte in mijn keel van de spanning haha!

Naast de olifanten hadden we de hele dag uitzicht op nijlpaarden die in en uit het water gingen, aapjes die voorbij renden/sprongen. Impala’s die even om het hoekje kwamen kijken. Echt geweldig. Ik blijf er enthousiast van! Dat beloofd nog wat voor Tanzania!

Na het weekend toch weer back to work. Daarvoor ben ik hier natuurlijk ;) Heb de week ervoor al met Ephraim gesproken over een bijdrage van het donorgeld voor het uitdelen van dekens. In juni delen ze in een aantal gebieden dekens uit voor de koude nachten. In tegenstelling tot Europa is het hier nu het koudste seizoen en hebben we de kortste dagen. Met temperaturen die ‘s nachts kunnen dalen tot 5-10 graden. En dat is best koud.. de dekens worden uitgedeeld aan de oudere mensen, weeskinderen en andere behoeftigen. Op dinsdag 16 juni ben ik daarom mee geweest om de eerste dekens uit te delen. We gingen naar Kapiri, een plaats dichtbij de ingang van Nyika Park, hoog gelegen gebied en zelfs overdag vond ik het frisjes. De dekens kwamen daar goed van pas dus! Op 17 juni ging ik wederom mee om dekens uit te delen. Ik ben de naam even vergeten, maar het was in ieder geval bijna op de grens met Zambia, dik uur rijden vanaf het centrum. Heb die dag 5 weeskinderen blij gemaakt met elk 3000 kwacha (ongeveer 6 euro), waar ze dan een deken van kunnen kopen. Echt heel erg leuk om te doen en ze iets te geven. Dat geeft een voldaan gevoel.

Op 18 juni is Ephraim nog naar 2 gebieden geweest waar hij de dekens al had uitgedeeld, en nu ging hij het donorgeld brengen. 10 mensen in totaal, waarvan 4 weeskinderen, 5 oudere mensen en 1 gehandicapte man.

Update: ik las 26 juni in de krant dat het 16 juni de dag van het Afrikaanse kind was! Hoe toevallig is dat dat we dan net op die dag dekens gingen uitdelen aan weeskinderen! Een leuke bijkomstigheid!

De rest van de week heb ik zelf niet zo veel gedaan. Heb met Grace nog even de acute verloskundige situaties doorgenomen en voor haar schema’s gemaakt die ik ga ophangen in de verloskamer zodat mocht het eens een keer voorkomen ze even snel een blik kan werpen op de schema’s. Te denken valt aan reanimatie van de baby na de bevalling, een hevige bloeding na de bevalling, scenario dat de schouders niet spontaan geboren willen worden en een stuitbevalling.

Ze vond het erg leuk om weer nieuwe kennis op te doen, haar opleiding is al weer een aantal jaar geleden, lees 30, en dingen veranderen snel. Gelukkig heeft ze met haar jarenlange ervaring ook genoeg kennis opgedaan.

Ook nog een snelle bevalling gedaan, er was even onduidelijkheid over haar aantal zwangerschappen, in haar boekje stond de eerste, maar bleek al de derde te zijn! En toen ik dat hoorde wist ik dat het een snelle bevalling zou zijn haha!

In het weekend van 20-21 juni ben ik nog maar even langs de familie van kleine Sanne gewandeld. Ze wordt al echt groot en kan al zitten!! Natuurlijk weer een fotoshoot gedaan haha. Dit zal de laatste keer zijn dat ik bij hun thuis was. Ook wel gek.

Op 23 juni nog weer een mooie bevalling gedaan. Na de avond ervoor iemand te hebben ingestuurd werd ik ‘s ochtends gewekt. Ik kwam aanlopen en werd meteen vastgegrepen. Ze dacht waarschijnlijk, zo die komt niet meer van mij af tot ik een kind heb haha. Wat in Nld de partner altijd te verduren krijgt, was mij nu gegund ;). Maar met alle liefde. Na een uurtje meepuffen en fijngeknepen/omhelst te zijn een meisje op de wereld geholpen. Een dikke knuffel en kus van moeders na afloop. Wauw, ik hou van mijn vak!

Op woensdag heb ik mijn lieve volleybaljongens verrast. Tijdens de training had ik shirts uitgedeeld, waarmee ik deed vermoeden dat het shirts waren voor de training. Na de training wilden ze allemaal hun shirt teruggeven, best netjes vond ik, waarna ik zei: nee deze zijn voor jullie! Nee echt? Allemaal een grote smile op hun gezicht, springen, dansen. Super leuk om te zien! Wederom gesponsord door Alfa Accountants&Adviseurs, thanks ouders voor het versturen!! Zo heb ik nu het voetbalteam, het netball team en de volleybaljongens een nieuw tenue gegeven! Hoe leuk is dat!

Het afscheid nemen komt nu steeds dichterbij. Gek om te bedenken dat ik straks weer in Nederland zal zijn. Ik wil er nog niet teveel aan denken om afscheid te nemen eigenlijk. Maar heb toch in Mzuzu mijn afscheidscadeautjes al gekocht, aangezien dit mijn laatste weekend hier is. Alle mannen ga ik een tshirt geven en alle vrouwen een chitenge. En ze krijgen allemaal foto’s. Een uitgave, maar ik ben ze ook zo dankbaar!

Dit weekend ben ik nog in Mzuzu en ga maandag terug naar Luviri. Nog 2 volle weken genieten, genieten van alle lieve mensen om mij heen, genieten van het in Malawi zijn. Op zaterdag 11 juli ga ik voor één nacht terug naar Mzuzu waarna ik met Jacqueline op zondag 12 juli richting Tanzania vertrek.

Ik wil jullie nu in ieder geval ontzettend bedanken voor het lezen van al mijn verslagen, de lieve reacties die ik heb gekregen en wellicht nog ga krijgen.

1. Angelique de Groot:
    Lieve Sanne,
    Succes nog nog met de laatste weken. Ik heb genoten van het lezen :)
    Groetjes angelique
  2. Jannie:
    Sanne, super trots op jou! Op 16 juli zien we elkaar weer! Kus mama
  3. Bernadette:
    26 juni 2015
    Hey Sanne, Super om alles weer even te kunnen lezen. In gedachten alles meemaken. Geniet nog van de laatste weken...
  4. Trudy:
    Lieve Sanne
    Fijn dat je dit met ons deelt.
    Snap dat afscheid nemen zwaar valt.
    Maar ook weer fijn als je terug bent .
    Je bent een topper
  5. Marjan:
    26 juni 2015
    Leuk om je verhaal weer te lezen.
    nog even en dan kun je je vriend en familie weer in je armen sluiten.
    Groetjes van ons
  6. Grietje Meine:
    26 juni 2015
    Hee Sanne ik ga je verhalen missen. Je schrijft zo leuk ik zie het allemaal voor me. En de mensen in Malawi gaan je zeker missen, daar ben ik van overtuigd. Maar ik denk dat de mensen/ familie/ vrienden in Nederland blij zijn je weer te zien. Eerst nog even vakantie vieren met elkaar. Heel veel plezier gewenst.
    Groetjes Grietje
  7. Miranda:
    Lieve Sanne,

Toevallig zag ik afgelopen week een link op Facebook voorbij komen van de verloskundigenpraktijk Hoogeveen, wat mooi om te lezen dat je je droom laat uitkomen!
    Geniet ervan en wat treffen die aanstaande moeders het dat jij hun bij staat. Ik kan het weten ;) 2 keer heb ik dat geluk ook mogen hebben :) :)

Liefs, Miranda en een dikke knuffel van Kyan & Maik
  8. Atje:
    27 juni 2015
    Heel bijzonder om te lezen wat je daar meemaakt, ben ook erg benieuwd je verhalen te horen als je hier weer bent! Grappig vind ik het altijd dat je een land ook weer als een 'thuis' kunt zien, mensen passen zich ook snel aan aan een nieuwe omgeving! Je bouwt daar ook vriendschappen op, en snap dat het moeilijk is om daar weer afscheid van te nemen! Helemaal de mensen daar met wie je een bijzondere band hebt...en helemaal die 2 kleine baby-Sanne's; leuk!! Geniet nog even daar en tot in september,
    Liefs Atje
  9. Roos:
    Hee lieverd,
    Geniet nog volop van je laatste weken daar! Super om te lezen weer hoe natuurlijk het daar gaat en hoe dankbaar ze zijn.
    Nog flink genieten en dan is het tijd om vakantie te vieren!
    Liefs Roos
  10. Anja:
    27 juni 2015
    Ha die Sanne, wat heb jij het daar in dat verre Malawi super goed gedaan!!!!!!, geniet nog even, en daarna van je vakantie. Laat je wat horen als je terug bent in Nederland.
    groetjes Anja
  11. Helga:
    Trots op jou! Xxx
  12. Greetje Manting:
    Hoi Sanne,
    Gek genoeg roept jouw verhaal wat emoties bij me op .Het doet me dus duidelijk wat. Ik wens jouw in ieder geval nog een paar fijne laatste weken toe. Het afscheid zal je wellicht zwaar vallen maar je neemt ook onuitwisbaar mooie herinneringen vanuit het prachtige Afrika met je mee.
    Hoop je snel weer in Nederland te ontmoeten.

Lieve groet, Greetje
  13. Marjanne Scheper:
    29 juni 2015
    Sanne, geniet nog van de laatste weken! Aftellen tot je de family en je vriend eindelijk weer ziet. Leuk om je verhalen te lezen en indd je schrijft mooi. GENIET!
  14. Josina:
    29 juni 2015
    Hee Sanne.. Geniet er nog maar van!! jammer dat we niet nog even een keer kunnen buurten in Rumphi ;(
    Een fijne vakantie in Tanzania!!!
    Liefs
    ps.. Nederland is nog steeds hetzelfde alleen lijken alle gezichten witter...
  15. Els:
    5 juli 2015
    Lieve Sanne,
    Veel is al geschreven, sluit ik me helemaal bij aan. Sterkte met afscheid nemen. Ik hoop ook dat je nog even volop kunt genieten. Het zal een dubbel gevoel geven...
    Alvast een goede terugreis toegewenst!
    Tot gauw