En daar zijn we weer!

1 mei 2015 - Mzuzu, Malawi

Lieve allemaal,

We zijn weer een paar weekjes verder, ik ben weer in Mzuzu voor het weekend dus weer tijd voor een verslag! Het einde begint gewoon al in zicht te komen voor mijn idee. Wat gaat de tijd eigenlijk snel. Ik zit ongeveer al op 2/3 van mijn tijd hier.

21 april

Vandaag weer terug gekomen vanuit Mzuzu waar ik het weekend dus was. In het weekend niet zo veel gedaan, internet, skype, even wat ander eten eten. Het was eigenlijk zo voorbij.

Maandagmiddag ging ik met Karlijn mee naar huis en heb hier nog een nachtje geslapen. Lisa vroeg vorige week wanneer ik nou eindelijk weer eens bij hun kwam slapen, nou bij deze ;). En zelfs Daniel voelde zich op zijn gemak bij mij. Hebben lekker aangeklooid en s avonds met z’n 4-ren The Lion King deel 2 gekeken. Gezellig!

Dinsdagochtend vroeg opgestaan en meegegaan naar het kantoor, rond 11 uur weggereden uit Mzuzu en weer naar het centrum gegaan. Jacqueline is er deze week nog en dan gaat ze voor 3 weken naar Nederland.

Maandagavond had ik het trieste bericht al gehoord dat de oude man die wij in Rumphi hadden gezien, en waarbij we de arts hadden gezocht, was overleden.. hij was nog wel verwezen naar het ziekenhuis in Mzuzu maar blijkbaar was dat te laat en konden ze niks meer voor hem doen.

Het lichaam bleek vandaag al aangekomen hier in Luviri en de begrafenis is dna ook meteen. Ik dacht dat alleen de condoleance was vandaag, omdat het lichaam pas later aan zou komen vandaag, maar ik zat opeens middenin een begrafenis, soms heb je dat. Wel triest om te zien. Allemaal schreeuwende en huilende vrouwen. Ik zal over een tijdje nog eens naar het graf gaan.

Het is hier in heel Afrika de gewoonte dat de begrafenis de dag erna of 2 dagen daarna is (ze kunnen hier niet echt een lichaam koel houden). En als je hoort dat iemand is overleden kom je gewoon daarnaar toe, niet zoals in Nederland dat je kaarten stuurt en op uitnodiging naar de begrafenis gaat. Het hele dorp loopt sowieso uit en dan nog iedereen die hem kende van andere dorpen. Super druk dus. Dan is het geloof ik zo dat er 2 dagen gerouwd mag worden en daarna gaat het gewone leven weer verder.

En nu ik dit schrijf zit ik weer helemaal alleen in het guesthouse. Toch wel weer even wennen. Maar vandaag wel 2 kaartjes ontvangen, 1 van mijn lieve oma en 1 van mijn ouders/broer/zus! Leukleuk!

Vandaag zei Grace weer dat ik nog eens 6 maanden moest verlengen want er zijn 2 vrouwen die gaan bevallen als ik er niet meer ben, waarvan 1 werkneemster van het centrum en 1 vrouw van een leraar. Haha euh denk ik niet.

25 april

Donderdag een lekker drukke dag gehad. ’s ochtends kwam Jacqueline even de maternity ward bekijken om te zien wat ik allemaal had veranderd en ze was blij verrast! Erg fijn om weer iemand blij gemaakt te hebben.

Terwijl zij er was lag er ook iemand te bevallen, die was in de ochtend aan gekomen. Was een 6e kindje dus ging erg snel. Nadat jacqueline weg was duurde het maar eventjes en een meisje was geboren. Grace heeft voor mij leuke foto’s gemaakt van deze bevalling, ze zijn alleen niet echt bestemd voor Facebook denk ik ;) haha. Tenminste de meeste…

Na de bevalling moest de nieuwe ambulance nog even op de foto met een aantal stafleden. Want jawel, sinds dinsdag hebben we een nieuwe ambulance op het centrum!! Nou ja ambulance, vervoersauto naar het ziekenhuis meer natuurlijk.

Deze ochtend was er ook weer familiyplanning, de anticonceptiedag, dus het leek hun wel leuk als al deze vrouwen ook bij foto van de ambulance op zouden komen. Prima. Heb wat foto’s gemaakt maar van de ambulance zag ik niet meer zoveel haha.

En wat bleek, Sanne en haar mama Violet waren er ook!! Ik had Sanne niet meer gezien na de bevalling dus dat was erg leuk! J ze is in ieder geval flink gegroeid, lekkere bolle wangetjes heeft ze. Ik ga vandaag (zaterdag) even bij hun huis langs, dit had ik vorige week al afgesproken, niet wetende dat ik Violet en Sanne op het centrum al zou zien. Maar dat geeft niet.

Gisteravond gezellig met Jacqueline gegeten, pannenkoeken, jammie! Jacqueline gaat namelijk 27 april voor 3 weken naar Nederland dus ik zal haar pas rond 22 mei weer zien!

Op de kliniek heb ik een paar vrouwen gevraagd of ze oranje kleding of oranje chitenges hebben want jawel, maandag 27 april moeten wij ook een beetje koningsdag vieren natuurlijk! ik ben benieuwd ;)

27 april

Happy Kingsday! Jahoor, ook wij waren vandaag in het oranje gekleed. Ik had dus een aantal mensen gevraagd om in de kleuren oranje, rood, wit en blauw naar het werk te komen en zo waar. Echt leuk! Iedereen allemaal speciaal kleding uitgezocht. En ook ik was natuurlijk in de Hollandse kleuren, nog net geen vlaggetjes op mijn wang haha. Tussen de werkzaamheden door even met iedereen op de foto gegaan, had nog wat shirtjes uit mn kast geplukt en die nog wat andere mensen aangedaan. Perfect! Super grappig!

Zaterdag was ik rond half 4 naar de familie van Sanne gelopen, heb de vader van Sanne ontmoet, kreeg eten aangeboden (heerlijke nshima natuurlijk achum), en hebben een aantal leuke foto’s gemaakt. Toen ik na 1,5 uur weer terug wilde zouden Violet en Menard (de ouders van Sanne) wel even meelopen, en dit was de mogelijkheid om eens een kindje op mn rug te dragen. Zoals al verteld doen alle vrouwen dat hier dag in dag uit en ik had het nog nooit echt gedaan. Nou ik kan je vertellen, dat is echt zwaar, en dit was nog maar een kind van 3 maanden, laat staan een kind van 2! Het hangt echt zwaar op je schouder. Maar oke, ik heb het overleefd natuurlijk en nog een leuke foto van gemaakt!

Zondag overdag weinig gedaan, rond 3 uur nog maar even naar het volleybalveld gelopen om te volleyballen en een leuke pot gespeeld!

Rond half 6 weer terug en bleek dat er een man zou komen deze week om de security mensen, de beveiliging, taekwondo te leren. Hij was hier al 3 x eerder geweest en nu dus weer een weekje. Voor mij wel even gezellig natuurlijk. hij is ook nog best wel redelijk bekend haha, professioneel, nationaal taekwondo speler: Typen Kamanga (voor de geïnteresseerden).

Vandaag overdag natuurlijk gewoon gewerkt, hier helaas geen vrije dag op 27 apriil. Maar wel lekker dagje gehad. Heb Ewoud Gondwe ook nog even gezien vandaag, ook lekker gegroeid! Is ook alweer bijna 2 maand oud. Wat vliegt de tijd zeg.

Donderdag 30 april

Een aantal dagen niet geschreven, maar desondanks wel weer wat dingetjes meegemaakt.

Dinsdag ochtend vroeg iemand ingestuurd met het niet vorderen van de ontsluiting, Grace was er de hele nacht al druk mee geweest maar had mij niet gewekt omdat ze nog niet heftig aan het bevallen was, de schat haha! In de ochtend vroeg ze aan mij of ik even mee wilde beoordelen zodat we haar met een goede reden in konden sturen, en ook ik vond dat. Hoorde de dag er na dat ze rond middernacht een keizersnede heeft gehad, dus het was goed dat wij haar in hadden gestuurd.

In de ochtend kwam Harris naar me toe, hij is de timmerman die verantwoordelijk was voor de rails van de gordijnen en hij had de eerste lading af!!! Jaaa!! Eindelijk! Haha! Dus meteen naar de maternity ward gelopen en de eerste gordijnen opgehangen. Het is wel op z’n afrikaans maar ach, dat geeft niet! Ik ben er blij mee. Nu heeft hij de andere ramen opgemeten en gaat hij de andere rails maken (ik had gezegd dat hij even moest wachten met de rest zodat ik eerst kon zien hoe de eerste lading was).

De rest van de dag lekker bezig geweest in de kliniek. Rond half 4 zijn Typen en ik samen naar de Machanda markt gelopen, hier 3 km verderop. Zoals denk ik wel eerder verteld in mijn verslag is hier elke dinsdag markt. En ik was er nog nooit geweest, schaam schaam, maar wilde niet alleen en nu wilde Typen ook graag. Gezellig! Ook Meekness, één van mn moeders hier (dame van het guesthouse), ging met ons mee met haar dochtertje Jen. Pfff wat een markt! Kleren, eten, andere spullen. Gewoon eigenlijk alles wat je normaal in Nederland in de winkels koopt was hier te vinden, en een drukte haha. En iedereen kijken naar mij natuurlijk. Mzungu, mzungu!! (witte witte). Maar ik was in goed gezelschap. Bij één kraampje zat de manager zijn vrouw, dus heb daar even een rokje voor Jen gekocht.

Gisterochtend eerst antenatal care gedaan, maar waren niet zo heel veel vrouwen, daarna het maandelijkse rapport voor april gemaakt van antenatal care.

In de middag was er een afscheidsfeestje voor Andrea, één van de homeopaten waar ik de opening van had gehad in Pangala. Hij gaat vanaf 1 mei beginnen daar (morgen dus). Er was een aankondiging voor dit ‘feestje’ en daar stond 2 pm exactly!! Haha nou je raadt het al… Het begon om 3 pm. Ongelooflijk. Van tijd kun je hier echt niet op aan. Maar oke, er werden een aantal speeches gegeven, muziek gedraaid en dat was het. Wel leuk voor hem! Vandaag echt afscheid van hem genomen. Best wel gek hoor, dat je hem gewoon niet meer gaat zien. Hij was één van de personen waar ik toch het meeste mee op trok/trek. Dat wordt nog wat als ik iedereen achter moet laten.

In de avond volleybal gespeeld, er waren voor het eerst een aantal meiden die mee wilden doen. Maar die konden echt nog niks, en daarnaast had ik de jongens die het redelijk kunnen… pff… een van de jongens zei eerst al tijdens de training, die meiden moet gaan, zij kunnen er niks van, ik nog beetje ja euh zij willen het ook graag leren. En aan het einde zei hij: morgen zonder meiden!!! Haha.

Maar helaas heb ik de pomp van de bal kapot gemaakt vandaag en dus kan ik de bal niet oppompen, zodat we nu niet kunnen spelen. Oeps. Ga dit weekend even een nieuwe pomp scoren!

Vanochtend eerst met de timmerman de rest van de gordijnrails opgehangen!! Jaaaaa!! Eindelijk klaaaaar… krijgen jullie eindelijk de foto’s te zien van de veranderingen haha.

De rest van de ochtend druk geweest met de fysical counting van de farmacie. Alle medicijnen weer geteld in de opslag. Wel 3 uur mee bezig geweest denk ik.

In de middag eerst wat geholpen in de kliniek en om half 4 was het tijd voor mijn taekwondo training! Super leuk! Hij ging me de basisoefening geven en wat zelf verdedigingstechnieken. Erg leerzaam, en volgens hem was ik een erg goede leerling dus pas maar op! ;)

Deze week ook met 2 kleine meisjes vriendjes gemaakt. Ze vonden me eerst allemaal erg eng, en maandag heb ik met de dochter van de caissière vriendjes gemaakt. Ze durfde naast me te staan, me aan te raken ;).

En dinsdag tussen de middag heb ik vriendjes gemaakt met Jen, de dochter van Meekness. Lief! Met haar ging ik dus ook naar de markt en ze wilde zelfs wel op mn rug zitten! Nou dat is echt wel een stap!

Voor meisjes van 3 jaar. Erg leuk! Zie facebook voor foto’s!

Er is één meisje, de dochter van Alinane, een van de verzorgenden zeg maar, die is gewoon echt bang voor mij, krijgt gewoon tranen in haar ogen van angst. Ik ben benieuwd of dat nog goedkomt voordat ik wegga! We zien wel. Wil het ook niet forceren. Het grappige is dat als ze met vriendinnetjes in de kleuterklas is ze wel naar me durft te schreeuwen/zwaaien. Dan is ze niet alleen natuurlijk en ben ik op afstand haha.

Nellie, het meisje dat Sanne wil heten vraagt nu elke dag of ze op de foto mag. Haha. En één dag had ik geen camera mee dus ik zei sorry, maar morgen oke? En dat is  “na mateiro” in het chitumbuka. En de volgende dag inderdaad een foto gemaakt. De dag erna weer geen camera mee, en zei ze zelf al: na mateiro?? Haha ja zeker na mateiro. Dus nu elke dag maar een foto maken haha.

Voor m’n afscheid wil ik iedereen een foto geven van die persoon zelf zeg maar dus ik ben nu allemaal foto’s aan het sparen voor ze. Heb nog wel wat te gaan… aangezien er ongeveer 60 mensen werken hier..

Morgen is het public holiday hier in Malawi, ik moet nog even opzoeken wat voor feestdag precies ;) maar ik ga iig naar Mzuzu voor het weekend.

Ben gevraagd om 2 volleyballen te sponsoren. Dus daar ga ik maar even naar op zoek. En verder niet zoveel plannen eigenlijk. Maandag weer terug naar het centrum.

1. Christel:
    2 mei 2015
    Leuke verhalen Sanne! Ik mis Malawi nu al! Geniet er nog dubbel en dwars van!! Liefs